اول 3 روش خرید انواع خشونت خانگی استفاده شده
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

 

کارشناسان بهداشت روان گفتگو در خانواده را یک راهحل ساده و موثر میدانند که میتواند در کاهش تنشهای خانگی موثر بوده و سلامت روانی تمام اعضا خانواده را بهبود دهد. زوج درمانی (همچنین مشاوره زوجها یا Couple Therapy) تلاش میکند تا روابط رمانتیک را بهبود بخشد و تعارضات بین فردی روانشناس تهران را حل کند. در حقیقت یک زوج درمانگر به دنبال آن است که استفاده از رویکردهای درمانی خاص به افراد درگیر در یک رابطه عاشقانه کمک کند تا بینشی نسبت به وضعیت رابطه خود پیدا کنند، تعارض را حل کنند و پایههای رابطه خود را استحکام ببخشند. به دنبال این خشونت، آزارگر ممکن است فرد آزاردهنده را هل دهد، گاز بگیرد، ضربه بزند، موهایش را بکشد، وادار به مصرف الکل و مواد مخدر کند یا مانع مراقبت های پزشکی او شود. مطابق ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی ایران، اگر زنی در منزل مشترک با همسر خود مورد ضرر جانی، مالی یا شرافتی قرار بگیرد، میتواند خانه همسرش را ترک کند. بر اساس ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی ایران، اگر زنی در منزل مشترک با همسر خود مورد ضرر جانی، مالی یا شرافتی قرار بگیرد، بدون اینکه ناشزه محسوب شود، میتواند خانه همسر خود را ترک کند و در مقابل، مرد همچنان موظف است که نفقه زن خود را بپردازد.

موردی دیگری که در زمینه خشونت در زمینه همسر مطرح است این است که بر اساس بررسی ها مشخص شده است که هم زنان و هم مردان می توانند مورد خشونت و پرخاشگری همسر قرار بگیرند اما متأسفانه ۹۰ درصد موارد فردی که قربانی خشونت می شود زن است. اما آن خانوادههایی که از عشقِ بیحساب دوری میکنند، و بالتبع از آن فشار نفسگیرِ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر اینکه اتمهای یکه و تنهاافتادهای در بازار باشند رهایی مییابند، میتوانند نگاه رمانتیکِ دروننگرانهشان به ازدواج را با نگاهی جایگزین کنند که ارزش زیادی برای ثبات و الگوی خانواریِ تولیدکننده بهعنوان بنیانی برای زندگی اجتماعی قائل میشود. هنگام جستجوی راه حل برای خشونت خانگی، قربانیا باید از حمایت عاطفی برخوردار شوند. انواع خشونت خانگی بر اساس نوع رفتار خشونت فیزیکی، عاطفی یا روانی، جنسی و اقتصادی را میتوان نام برد. موضوع اولیه زوج درمانی هیجان مدار این است که نارضایتی های زوجین، ریشه در نیازهای عاطفی بیان نشده و تصدیق نشده دارد. الگوهای مشابهی که در تجربیات زنان کتک خورده وجود دارد، آشـکار مـیسـازد کـه خشونت علیه زنان چیزی فراتر از یک موضوع خصوصی است و ریشه در عمق رویههـای فرهنگی و اجتماعی دارد. درمانگر در طی جلسات، رفتارهای زوجین را مشاهده کرده و آنها را از الگوهای مخرب رابطه، رفتارهای ناسازگار و تحریف های شناختی آگاه می کند.

هدف زوج درمانی شناختی رفتاری، آموزش مهارت های ارتباط موثر به زوجین، مهار تحریف های شناختی و بازسازی شناختی است. زوج درمانگر شناختی رفتاری، به زوجین کمک میکند تا در مورد ادراکات، فرضیات، اسنادها یا استانداردهای تعامل بین زوجی خود آگاهی یابند. خشونت­های خانگی که شخص در دوران کودکی به عنوان ناظر اولیه شاهد آنها بوده یا خود قربانی آن خشونت­ها شده است، پیامدهای سوء بر آینده او می­گذارد. در این دیدار تیم آمریکا با برتری ۲ بر یک برابر انگلیس راهی مرحله نهایی شد. گوش کردن به افراد خانواده هم یک وظیفه و هم عادتی خوشایند است. موج سواری رسانه های فارسی زبان، فضای اینستاگرام، تلگرام و توییتر را در بر گرفته و به اضطراب خانواده های ایرانی افزوده است. با سیاه نمایی رسانه های ضدایران چه کنیم؟ حالا به این چند لطیفه توییتری و اینستاگرامی توجه کنید که در این چند روز فضای مجازی را داغ کرده و باعث شوخی و خنده بچه ها در سنین مختلف شده است: «فعلا از دست پدر و مادرت چیزی نخور تا ببینیم چه خاکی تو سرمون بریزیم»، «دیگه دست زدن به کنترل و کولر خطرناکه به ریسکش نمی ارزه»، «تا اطلاع ثانوی هر چی والدینت می گن ، بگو چشم» و موارد دیگر که ظاهرا شاید شوخی به نظر برسد اما مکانیزمی برای ارزش گذاری منفی مقام پدر و مادر محسوب و از سوی عده ای در فضای مجازی هم هدایت می شود.

فصلنامۀ ترجمان چیست، چه محتوایی دارد، و چرا بهتر است اشتراک سالانۀ آن را بخرید؟ خشونت خانوادگی: خشونت خانوادگی خشونتی است که در محیط خصوصی به وقوع می پیوندد و عموماٌ میان افرادی رخ می دهد که به سبب صمیمیت، ارتباط خونی و یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده اند ، در واقع خشونت میان اعضای خانواده یا اعضای یک خانوار را خشونت خانگی می نامند . آنها معمولا از طریقِ یک عامل مشخص- مانند مکانی که خشونت خانگی در آن رخ داده است- با ترومای شما در ارتباط هستند. به علاوه به عقیده کارشناسها، ارتباط مستقیمی میان فقر و خشونت در جامعه و خانواده حاکم است؛ به عقیده آنها، بیکار بودن مرد، درآمد مالی پایین و کمبود رفاه خانواده، زنانی که وابستگی مالی به همسر دارن، اختلاف سطح اقتصادی بین خانوادههای زن و مرد، سرپرستی مالی والدین برعهده مرد و زن بودن و تعارض حق مالکیت هم، از علتهای مهم ایجاد خشونت در خانه است. امروزه حدود نیمی از جمعیت کره زمین را زنان تشکیل میدهند که متأسفانه در طی تاریخ مورد بیمهری فراوان قرار گرفته­اند و معمولاً از خشونت همسرانشان در امان نبودهاند، با وجود اینکه دوش به دوش مردان در اجتماع و خانواده فعالیت میکنند.از طرفی شدت خشونت علیه زنان تابع هنجارها و ارزش های اجتماعی هرجامعه است و نوع برداشت آن بستگی به نوع فرهنگ جامعه دارد.

چندی پیش معصومه ابتکار نیز درباره خشونت خانگی بدون اعلام آمار رسمی گفته بود که در جامعه ما خشونت خانگی و اجتماعی آمار بالایی ندارد و در مقایسه با سایر کشورها وضعیت بهتر است، اما حتی یک مورد هم مذموم است. در ادامه به بررسی دقیقتر جنبههای روانی، اقتصادی و اجتماعی خشونت خانگی خواهیم پرداخت. خشونت خانگی انواع مختلفی دارد - خشونت فیزیکی، روانی، جنسی و اقتصادی. خشونت اقتصادی نیز یکی دیگر از خشونتهایی است که علیه زنان اعمال میشود. در خشونت خانگی استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی یکی از متغیرهاست اما متغیر اصلی نیست. اما ماجرا به همینجا ختم نمی شود و در همین روزها، یکی ـ دو مورد دیگر قتل خانوادگی نیز در ایران در فضای مجازی پخش می شود. گروه خانواده؛زهره سعیدی: نزدیک به دو هفته از قتل بابک خرمدین و افشای قتل داماد و خواهر این کارگردان سینما به دست والدین او می گذرد. به این صورت که آیا واقعا والدین و خانواده ایرانی مقدس هستند؟ این خبر موج عصبانیت، ناراحتی و استرس را بین خانواده های ایرانی پخش کرده است. طبق آمار اسفند ماه سال گذشتهی ستاد حقوق بشر، کشته شدن «سارا اورارد»، زن ۳۳ ساله انگلیسی موجب به راه افتادن موج گسترده اعتراضات علیه پلیس این کشور شده است.

براساس آمار تلویزیون CNN شمار موارد قتل در شیکاگوی آمریکا در سه ماهه نخست سال کنونی نسبت به سال قبل، ۳۳ درصد افزایش یافته است. همچنین 70 درصد از زنان مقتول در خانه خود به قتل رسیدند. فریده غیرت، وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه میگوید که براساس اطلاعات کلی، آمار خشونت های خانگی در ایران کمتر شده و آنچه باعث تغییر نسبت به گذشته شده است، آگاهی نسبی مردم به ویژه زنان نسبت به این موضوع است. براساس گزارش چند ماه گذشته وزارت دادگستری آمریکا، بیش از ۵۰۰ مورد خشونت خانگی ثبت شده در آمریکا در دوران قرنطینه، شامل استفاده از سلاح گرم بوده است. ضمن اینکه تماسهای اضطراری درباره خشونت خانگی مردان علیه زنان در این کشور حدود ۱۶.۶ درصد رشد داشته است. براساس اخبار منابع انگلیسی افزایش خشونت و سوءاستفاده خانگی از مهاجران و پناهجویان در دوران قرنطینه به رشد ۷۰۰ درصدی تماسهای اضطراری منجر شده است. شیوع ویروس کرونا در دنیا و قرنطینه باعث رشد قربانیان خشونت خانگی در سطح دنیا به ویژه کشورهای غربی شد. سال گذشته، سازمان ملل افزایش حداقل بیش از ۱۵ میلیون مورد خشونت خانگی را در سراسر جهان به دلیل محدودیتهای ویروس کرونا پیشبینی کرده که البته قطعا آمار رسمی بیش از آن است.

درست است که در ایران آمار رسمی درباره خشونت های خانگی تقریبا وجود ندارد؛ اما به نسبت کشورهای غربی که در دوره کرونا آمار خشونت های خانگی شان را اعلام کرده اند، این آمار در ایران کمتر بوده است. درحالیکه رسانه های فارسی زبان در غرب به چند مورد خاص قتلهای خانوادگی در ایران میپردازند؛ هیچ آماری از وضعیت غرب و خشونتهای خانگی در ایام کرونا مطرح نمی شود. براساس آمار رسانه های انگلیسی ماه مارس 2020، در انگلستان 207 زن کشته شده اند که براین اساس از هر 5 قتل یک نفر از آنها زن بوده است. طبق نظرسنجی «موسسه یوگاو» برای سازمان ملل از هر 10 زن در انگلیس 7 نفر مورد آزارجنسی در مکان های عمومی قرار گرفته اند و آمار سال 2020 حدود 1.6 میلیون زن در انگلیس و ولز هدف خشونت های خانگی هستند و این رقم برای قربانیان مرد 757 هزار مورد بوده است. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده که حدود یکسوم زنان ۱۵ ساله یا بالاتر، بین ۷۳۶ میلیون تا ۸۵۲ میلیون نفر، در زندگی خود نوعی خشونت جنسی یا جسمی را تجربه خواهند کرد. این در حالی است که عده ای از رسانه های بیگانه فارسی زبان نیز از این آب گل آلود ماهی گرفته و دست به تقدس زدایی از بنیان خانواده ایرانی زده اند.





:: بازدید از این مطلب : 112633
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
ن : hami70
ت : پنج شنبه 26 مرداد 1402
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی